FAQ Opname meterstand

Opname meterstand

  • Wanneer en hoe uw meterstand doorgeven ?

    U vindt alle nodige informatie op deze pagina.

  • Hoe uw meterstand doorgeven aan ORES ?

    We raden u aan uw meterstand rechtstreeks online door te geven via deze tool. Hiervoor noteert u de meterstand en neemt u de brief die u ontvangen hebt, deze bevat uw toegangscode, uw EAN-code en het nummer van uw meter.

    Indien u uw meterstand niet online kunt doorgeven, kunt u de meterstand ingeven via onze indexfoon op 0800/16.349.

  • Wat moet u doen indien de gegevens op uw opnamekaart verkeerd geschreven of fout zijn ?

    • Indien het om contractuele gegevens gaat (naam, postadres, enz.) nodigen wij u uit om contact op te nemen met uw energieleverancier.
    • Indien het om technische gegevens gaat (meternummer, registers,…), nodigen wij u uit dit te melden via de rubriek "contacteer ons".
  • Waar vindt u uw EAN-code?

    U vindt uw EAN-nummer op uw energiefactuur of op de brief voor de meteropname. Het is een getal met 18 cijfers.

    Indien u geen factuur ter beschikking hebt, houd uw meternummer dan bij de hand en zoek uw EAN-code hier online.

  • Waarom moet een meteropname gebeuren ?

    Een meteropname betekent een correcte factuur. ORES is verantwoordelijk voor het opnemen van uw verbruik om zo de meterstand door te geven aan uw leverancier. Deze laatste stelt vervolgens uw factuur op, die overeenstemt met uw werkelijk energieverbruik.

  • Wanneer, waarom en hoe wordt het opnemen van de meterstanden georganiseerd ?

    ORES komt elke twee jaar langs om de meterstanden op te nemen.

    Indien er niemand thuis is bij het eerste bezoek, laat hij een kaart achter met de datum van zijn volgende bezoek. Indien u niet aanwezig bent op deze datum, dient u de kaart duidelijk in te vullen en ze op een zichtbare plaats op te hangen.

    Onze opnemer heeft bij zijn tweede bezoek geen toegang gehad tot uw meter(s) en u heeft uw meterstand niet zichtbaar achtergelaten? Dan zult u een brief ontvangen waarin u gevraagd wordt zelf uw meterstanden door te geven, ofwel gratis via onze website ofwel via onze Indexfoon 0800/16.349.

  • Hoe herkent u een meteropnemer van ORES ?

    Ontdek wat u moet weten op deze pagina.

  • Uw verbruik werd geschat, waarom en hoe ?

    De wetgever spoort ons aan over te gaan tot schattingen wanneer :

    • de meters niet toegankelijk waren (afwezigheid van de klant, meterstand niet meegedeeld, enz.)
    • het meegedeelde verbruik lijkt onrealistisch in vergelijking met de laatst meegedeelde meterstand (abnormaal hoog of 'rare' cijfers) en kon niet bij de klant gecontroleerd worden.

    ORES schat uw meterstand, op onafhankelijke en betrouwbare wijze uw meterstand in functie van de historiek van uw energieverbruik. Voor aardgas houdt ORES ook rekening met de temperatuurschommelingen (graden-dagen) in de loop van de verbruiksperiode. Maar een schatting verschilt van de realiteit en het is dus raadzaam uw meterstand steeds door te geven wanneer u dit gevraagd wordt.

  • Er is een probleem met de meterstand, wat moet u doen ?

    Wanneer u vaststelt dat uw meterstand fout is, neem dan contact op met uw energieleverancier. Hij zal contact opnemen met ORES om een nieuwe meteropname te vragen en deze indien nodig te corrigeren.

    Zelfs indien de fout in uw voordeel is, raden wij u aan uw leverancier op te hoogte te brengen. U zou anders onaangenaam verrast kunnen zijn bij de volgende regularisatiefactuur...

  • Opname meterstand Indexis of ORES, wat is het verschil ?

    De maatschappij ORES werd in februari 2009 opgericht en heeft het opnemen van de meterstanden van Indexis in Wallonië overgenomen. De personeelsleden van Indexis die met deze taak belast waren, werken nu voor ORES. Sindsdien voeren ze hun opdrachten uit onder de vlag van ORES, met dezelfde voorschriften op het vlak van onpartijdigheid, vertrouwelijkheid en onafhankelijkheid als in het verleden.

  • Hoe vraagt u een meteropname buiten de jaarlijkse opnameperiode ?

    Een opname op aanvraag kan - buiten de jaarlijkse opnameperiode - gepland worden, zowel door u als door ORES of uw energieleverancier. Dit is wat men een 'bijzondere meteropname' noemt. Dit kan gebeuren wanneer uw meterstand ontbreekt of wanneer meterstanden die foutief lijken, bevestigd moeten worden

    Om een bijzondere meteropname te vragen, belt u ons op 078/15.78.01 of plan een afspraak rechtstreeks online via deze tool.

  • Moet u uw meterstand doorgeven wanneer u van energieleverancier verandert of verhuist ?

    Wanneer u van energieleverancier verandert, stuurt ORES u een mail waarin u uitgenodigd wordt om de uw meterstand telefonisch of via internet door te geven.

    1. De klanten waarvoor een meteropname vanop afstand gebeurt (telemeting), en zelfs een maandelijkse meteropname, hoeven niets te doen. De meterstand bij het veranderen van leverancier zal berekend worden op basis van de volgende opname.
    2. Indien u zich niet in deze situatie bevindt en u verhuist, dan dient u uw meterstand door te geven aan uw energieleverancier. We raden u aan het overnameformulier voor energie dat opgesteld werd door het CWaPE te downloaden en in te vullen. Dit zal uw overstap vergemakkelijken.