Mijn factuur als tijdelijke klant
Tijdelijke energielevering, een situatie om zo snel mogelijk in orde te brengen.

ORES als tijdelijke leverancier, wat betekent dit?
In sommige situaties kan ORES uw tijdelijke leverancier worden (ook wel leverancier X genoemd) en dit geldt zowel voor particulieren als bedrijven. Dit is mogelijk als:
- uw leverancier uw contract beëindigt en u niet snel genoeg een nieuwe leverancier vindt. ORES wordt dan uw tijdelijke leverancier tot u een nieuw contract ondertekent bij een energieleverancier.
- de vrederechter een afsluiting oplegt tijdens de winterperiode (waarin het afsluiten van energielevering slechts beperkt is toegestaan).
In al deze gevallen ontvangt u voorlopig elektriciteit en/of aardgas van ORES tegen het maximumtarief, dat dus duurder is dan de gewone tarieven.
Tijdens de winterperiode (van 1 november tot 31 maart) kunnen huishoudelijke klanten niet worden afgesloten. ORES levert u dan tijdelijk energie, zelfs als uw contract werd beëindigd.
Buiten de winterperiode kan uw elektriciteits- en/of gaslevering worden afgesloten als uw contract met uw leverancier eindigt. Het is dus essentieel om uw situatie snel in orde te brengen door een nieuw contract met een leverancier af te sluiten.
Wat is het maximumtarief?
Het maximumtarief is een noodtarief. Dit tarief wordt om de drie maanden door ORES berekend en dan goedgekeurd door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG). Dit tarief gaat uit van de gemiddelde marktprijzen, maar blijft de duurste mogelijkheid op dat ogenblik.
Ontdek de maximumtarieven voor elektriciteit en aardgas.
Wat omvat mijn factuur?
In de periode waarin ORES uw tijdelijke leverancier is, wordt alle energie die u verbruikt tegen het maximumtarief gefactureerd. U kunt dan twee soorten facturen ontvangen:
Dit zijn maandelijkse voorschotfacturen. Ze worden berekend op basis van uw vorige verbruik of volgens een gemiddeld verbruiksprofiel.
Vragen in verband met het onderwerp

Het sociaal tarief is een speciaal tarief dat voorbehouden wordt voor beschermde klanten terwijl het maximumtarief het hoogste tarief is dat enkel in bepaalde gevallen toegepast wordt.
Het sociaal tarief
Het sociaal tarief wordt om de zes maand berekend en gepubliceerd door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas, CREG. Dit tarief is hetzelfde voor heel België en voorbehouden voor beschermde klanten. Voor elektriciteit, komen de drie sociale tarieven overeen met drie soorten meters: eenvoudig tarief (normaal tarief), tweevoudig uurtarief en exclusief nachttarief. Voor gas bestaat er slechts één sociaal tarief.
Het maximumtarief
Dit wordt om de zes maanden berekend door de distributienetbeheerder (DNB) en goedgekeurd door de CREG.
Dit tarief wordt toegepast voor klanten die zich in een bijzondere situatie bevinden:
- wanneer de DNB hun sociale leverancier is, maar wanneer ze hun statuut als beschermde klant verloren hebben en nog geen andere leverancier gekozen hebben
- wanneer de DNB hun tijdelijke leverancier wordt
- wanneer u onderworpen wordt aan een maximumtarief, maak dan uw situatie zo snel mogelijk in orde, aangezien u wanneer dit tarief toegepast wordt, de hoogste marktprijs betaalt voor uw energieverbruik
U kunt op elk moment een andere energieleverancier kiezen, ongeacht of u een overeenkomst met beperkte of onbeperkte duur heeft. U dient rekening te houden met een opzegtermijn van één maand vooraleer u de wijziging doorvoert. Gebruik deze tool om de aanbiedingen van de elektriciteits- en gasleveranciers in Wallonië te vergelijken.