Mijn factuur als beschermde klant
Bent u een beschermde klant? Wilt u toegang krijgen tot het sociaal tarief? Volg dan onze uitleg stap voor stap.

Als beschermde klant hebt u recht op het sociaal tarief – wat betekent dit?
Als u in België woont en het financieel even moeilijk hebt, dan komt u misschien in aanmerking voor het statuut van beschermde klant.
Dit statuut geeft u recht op het sociaal tarief, het laagste tarief voor elektriciteit en gas dat door de overheid wordt bepaald en hetzelfde is in heel België. Alleen beschermde klanten komen in aanmerking voor dit tarief.
In de praktijk betekent dit: u betaalt minder voor uw energie.

Als u een bescheiden inkomen hebt, kan het sociaal tarief u helpen om uw woning te verwarmen en te verlichten zonder uw budget geweld aan te doen.
Het sociaal tarief kan door uw huidige energieleverancier worden toegepast of rechtstreeks door ORES, dat dan uw sociaal leverancier wordt.
Een tarief waarin alles is inbegrepen en een eenvoudige factuur!
Als beschermde klant ontvangt u een factuur met een tarief waarin alles is inbegrepen. Het bedrag dat u moet betalen, omvat werkelijk alles: energie, transport, distributie, belastingen en heffingen.
Als u een federaal beschermde klant bent, past uw leverancier het sociaal tarief toe.
Als u een gewestelijk beschermde klant bent, ontvangt u uw energie van ORES, dat het sociaal tarief toepast.

Hoe wordt het sociaal tarief berekend?
Het sociaal tarief wordt bepaald door de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) en om de drie maanden herzien. Het is in heel België hetzelfde.
Voor elektriciteit is het tarief afhankelijk van uw metertype: enkelvoudig uurtarief, tweevoudig uurtarief of exclusief nachttarief. Voor gas geldt slechts één tarief per kWh.
Meer weten over de categorieën beschermde klanten? Bezoek de website van de CWaPE.
Welke verschillen op basis van uw metertype?
U laadt uw meter zelf op, in verschillende handelszaken, aan oplaadpunten of online. Elk jaar ontvangt u een regularisatiefactuur. De opgeladen bedragen worden afgetrokken van uw reëel verbruik.
Twee mogelijkheden:
- Als u meer verbruikt hebt dan de bedragen die u hebt opgeladen in de meter, dan moet u het verschil betalen.
- Als u minder verbruikt hebt: het verschil wordt overgeheveld in de vorm van een tegoed.
De slotfactuur: in welke gevallen?
U ontvangt een slotfactuur in de volgende situaties:
- u verliest uw statuut van beschermde klant;
- u verandert van energieleverancier;
- u verhuist;
- u zit in collectieve schuldenregeling;
- uw energietoevoer wordt afgesloten (na een beslissing van een vrederechter of wanneer u niet betaalt);
- u hebt een meter met voorafbetalingsfunctie geïnstalleerd.
Deze factuur bevat alle reeds gefactureerde of opgeladen bedragen en sluit uw account bij ORES af voor de betrokken periode.
Vragen in verband met het onderwerp

Het sociaal tarief is een speciaal tarief dat voorbehouden wordt voor beschermde klanten terwijl het maximumtarief het hoogste tarief is dat enkel in bepaalde gevallen toegepast wordt.
Het sociaal tarief
Het sociaal tarief wordt om de zes maand berekend en gepubliceerd door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas, CREG. Dit tarief is hetzelfde voor heel België en voorbehouden voor beschermde klanten. Voor elektriciteit, komen de drie sociale tarieven overeen met drie soorten meters: eenvoudig tarief (normaal tarief), tweevoudig uurtarief en exclusief nachttarief. Voor gas bestaat er slechts één sociaal tarief.
Het maximumtarief
Dit wordt om de zes maanden berekend door de distributienetbeheerder (DNB) en goedgekeurd door de CREG.
Dit tarief wordt toegepast voor klanten die zich in een bijzondere situatie bevinden:
- wanneer de DNB hun sociale leverancier is, maar wanneer ze hun statuut als beschermde klant verloren hebben en nog geen andere leverancier gekozen hebben
- wanneer de DNB hun tijdelijke leverancier wordt
- wanneer u onderworpen wordt aan een maximumtarief, maak dan uw situatie zo snel mogelijk in orde, aangezien u wanneer dit tarief toegepast wordt, de hoogste marktprijs betaalt voor uw energieverbruik
U kunt op elk moment een andere energieleverancier kiezen, ongeacht of u een overeenkomst met beperkte of onbeperkte duur heeft. U dient rekening te houden met een opzegtermijn van één maand vooraleer u de wijziging doorvoert. Gebruik deze tool om de aanbiedingen van de elektriciteits- en gasleveranciers in Wallonië te vergelijken.