Meter met vooruitbetalingsfunctie

Hoe functioneert dit?

Ja. Maar als u de installatie van zo’n meter weigert en geen contact opneemt met uw leverancier voor een schikking, dan kan deze naar de Vrederechter stappen om uw energielevering te laten afsluiten. Als de installatie van de meter met voorafbetalingsfunctie door de Vrederechter is opgelegd, moet de klant aan ORES toegang geven tot zijn meter. Als de Vrederechter beslist om uw energie te laten afsluiten, dient u te betalen voor de heraansluiting (€ 500).

ORES vervangt momenteel in het volledige ORES-gebied meters met voorafbetalingsfunctie door digitale meters met voorafbetalingsfunctie. Als ook bij u zo’n metervervanging nodig is, ontvangt u van ORES een brief met de datum voor een afspraak. Tegen eind 2025 moeten alle meters vervangen zijn.

Meter plaatsen

  1. Op vraag van uw leverancier wanneer u uw facturen niet hebt betaald en u als wanbetaler wordt beschouwd (na een herinnering en ingebrekestelling), voor zover uw schuld groter is dan € 100 en u geen tussenkomst van de Vrederechter hebt gevraagd. ORES zal dan gratis bij u een meter met voorafbetalingsfunctie installeren of de voorafbetalingsfunctie activeren als u al beschikt over een digitale meter.
  2. Wanneer u in uw oude woning beschikt over een budgetmeter, vervolgens verhuist en u in uw nieuwe woning een meter met voorafbetalingsfunctie wenst om uw verbruik beter onder controle te houden, dan wordt gratis een meter met activatie van de voorafbetalingsfunctie geïnstalleerd.
  3. Wanneer u wenst dat er een meter met voorafbetalingsfunctie wordt geïnstalleerd of dat de voorafbetalingsfunctie wordt geactiveerd, dan zal ORES die gratis installeren en de voorafbetalingsfunctie activeren.  

Dankzij de digitale meter met geactiveerde vooruitbetalingsfunctie geniet u van nieuwe functionaliteiten zoals:

  • Toegang tot een beheerruimte voor vooruitbetalingen, die 24/7 beschikbaar en toegankelijk is via internet op via recharger.ores.be.

Hiermee kun je onder andere uw meter opwaarderen en uw saldo op afstand raadplegen (onmiddellijke update), evenals meldingen per e-mail en/of sms ontvangen om u te waarschuwen, bijvoorbeeld wanneer uw saldo laag is of bij de activering van uw noodkrediet, enz. (Als u geen toegang hebt tot internet, kunt u contact met ons opnemen op 078/15.78.01 om samen uw meldingen in te stellen).

  • Live informatie over de status van uw meter en uw beschikbare saldo via het gratis nummer 0800/92.424 (24/7 bereikbaar)
  • Toegang tot uw beschikbare saldo direct op uw meter. Houd er rekening mee dat uw saldo elke ochtend wordt bijgewerkt en dat de informatie op uw meter dus niet onmiddellijk wordt geactualiseerd. Om u te helpen, geeft de code 94.32.2 1 op uw meter de datum en tijd van de laatste update van uw gegevens aan..

De bestaande “fysieke” oplaadpunten (deelnemende handelaars, ORES-kantoren of bepaalde OCMW's) blijven beschikbaar. U hebt dan de laatste 13 cijfers nodig van de EAN-code van de energie die u wenst te herladen.

  • Meter voor elektriciteit: er verschijnt een pijl boven het €-symbool wanneer de vooruitbetalingsfunctie is geactiveerd.
  • Meter voor aardgas: het €-symbool verschijnt wanneer de vooruitbetalingsfunctie is geactiveerd.

Ja, net zoals de digitale meter voor elektriciteit stuurt deze uw meterstanden automatisch (één keer per dag) door naar ORES en maakt het mogelijk om op te laden via de beheersruimte voor vooruitbetalingen.

Andere

  • Als er een stroomstoring is op het distributienetwerk, wordt uw meter automatisch opnieuw werken zodra de storing door onze diensten is opgelost. Alle informatie over geplande stroomonderbrekingen en -pannes vindt u op onze website.
  • Bij een kortsluiting of overbelasting van uw elektrische installatie, schakelt de stroomonderbreker, die zich aan de voorkant van uw meterkast bevindt, de meter en uw installatie uit. Net zoals bij uw oude meter kunt u, zodra het probleem is opgelost, de meter opnieuw inschakelen (door de stroomonderbreker van de installatie omhoog te zetten).
  • Als uw saldo en uw noodkrediet op zijn, wordt uw meter ook uitgeschakeld. U kunt deze weer activeren door op de bedieningsknop te drukken nadat u voldoende hebt opgeladen om een positief saldo te bereiken (min. € 0,50).

  1. Als uw saldo en uw noodkrediet op zijn, wordt uw meter uitgeschakeld. U kunt deze weer activeren nadat u voldoende hebt opgeladen om een positief saldo te bereiken (minstens € 0,50)
  2. Na een onderbreking moet u een dichtheidstest uitvoeren om opnieuw aardgas te kunnen gebruiken.

Het symbool van een gesloten klep:

 

Linksboven op het meterscherlm samen met een knipperende pijll:


geeft aan dat u deze test moet uitvoeren. Zorg ervoor dat al uw aardgastoestellen uitgeschakeld zijn en druk op de knop onder de knipperende pijl.

 

De test kan tot 10 minuten duren en start zodra dit symbool wordt weergegeven:

 

 

    • Test geslaagd: het symbool van een open klep wordt weergegeven:

 

Aardgas is nu beschikbaar. U kunt het aardgas in uw installatie gebruiken.

 

    • Test mislukt: het symbool met een waarschuwingssignaal verschijnt:

 

Na 6 minuten verschijnt de knipperende pijl weer op het scherm en u kunt de test opnieuw uitvoeren.
Als deze nieuwe test ook mislukt, neem dan contact op met uw aardgasinstallateur
.

 

Als u geen gas hebt en er geen symbool of knipperende pijl op het scherm wordt weergegeven, neem dan contact met ons op via  078/15.78.01.

  1. Zodra we het verzoek van uw leverancier hebben ontvangen, plannen we de deactivering van de vooruitbetalingsfunctie van uw meter. Dit gebeurt meestal op afstand.
  2. Wanneer de vooruitbetalingsfunctie wordt gedeactiveerd, wordt het eventuele saldo dat op uw meter nog beschikbaar was, afgetrokken van de volgende factuur van uw leverancier.
  3. U ontvangt een melding per e-mail of sms wanneer de vooruitbetalingsfunctie is gedeactiveerd.

ORES behandelt de gegevens en informatie betreffende de privacybescherming in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de wettelijke bepalingen van het Decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de regionale elektriciteitsmarktKlik hier voor meer informatie.

  • Compteur électricité : une flèche apparaît au-dessus du symbole € lorsque la fonction prépaiement est activée.
  • Compteur gaz naturel : le symbole € apparaît lorsque la fonction de prépaiement est activée.

Ja, net zoals de digitale meter voor elektriciteit stuurt deze uw meterstanden automatisch (één keer per dag) door naar ORES en maakt het mogelijk om op te laden via de beheerzone voor vooruitbetalingen.

Deze situatie kan eenvoudig worden opgelost door de cache van uw browser te wissen, d.w.z. door uw browsegeschiedenis en de cookies te verwijderen.

 

Ja. Maar als u de installatie van zo’n meter weigert en geen contact opneemt met uw leverancier voor een schikking, dan kan deze naar de Vrederechter stappen om uw energielevering te laten afsluiten. Als de installatie van de meter met voorafbetalingsfunctie door de Vrederechter is opgelegd, moet de klant aan ORES toegang geven tot zijn meter. Als de Vrederechter beslist om uw energie te laten afsluiten, dient u te betalen voor de heraansluiting (€ 500).

ORES vervangt momenteel in het volledige ORES-gebied meters met voorafbetalingsfunctie door digitale meters met voorafbetalingsfunctie. Als ook bij u zo’n metervervanging nodig is, ontvangt u van ORES een brief met de datum voor een afspraak. Tegen eind 2025 moeten alle meters vervangen zijn.