Meter met vooruitbetalingsfunctie
Hoe functioneert dit?
Ja. Maar als u de installatie van zo’n meter weigert en geen contact opneemt met uw leverancier voor een schikking, dan kan deze naar de Vrederechter stappen om uw energielevering te laten afsluiten. Als de installatie van de meter met voorafbetalingsfunctie door de Vrederechter is opgelegd, moet de klant aan ORES toegang geven tot zijn meter. Als de Vrederechter beslist om uw energie te laten afsluiten, dient u te betalen voor de heraansluiting (€ 500).
ORES vervangt momenteel in het volledige ORES-gebied meters met voorafbetalingsfunctie door digitale meters met voorafbetalingsfunctie. Als ook bij u zo’n metervervanging nodig is, ontvangt u van ORES een brief met de datum voor een afspraak. Tegen eind 2025 moeten alle meters vervangen zijn.
Meter plaatsen
- Op vraag van uw leverancier wanneer u uw facturen niet hebt betaald en u als wanbetaler wordt beschouwd (na een herinnering en ingebrekestelling), voor zover uw schuld groter is dan € 100 en u geen tussenkomst van de Vrederechter hebt gevraagd. ORES zal dan gratis bij u een meter met voorafbetalingsfunctie installeren of de voorafbetalingsfunctie activeren als u al beschikt over een digitale meter.
- Wanneer u in uw oude woning beschikt over een budgetmeter, vervolgens verhuist en u in uw nieuwe woning een meter met voorafbetalingsfunctie wenst om uw verbruik beter onder controle te houden, dan wordt gratis een meter met activatie van de voorafbetalingsfunctie geïnstalleerd.
- Wanneer u wenst dat er een meter met voorafbetalingsfunctie wordt geïnstalleerd of dat de voorafbetalingsfunctie wordt geactiveerd, dan zal ORES die gratis installeren en de voorafbetalingsfunctie activeren.
Dankzij de digitale meter met geactiveerde vooruitbetalingsfunctie geniet u van nieuwe functionaliteiten zoals:
- Toegang tot een beheerruimte voor vooruitbetalingen, die 24/7 beschikbaar en toegankelijk is via internet op via recharger.ores.be.
Hiermee kun je onder andere uw meter opwaarderen en uw saldo op afstand raadplegen (onmiddellijke update), evenals meldingen per e-mail en/of sms ontvangen om u te waarschuwen, bijvoorbeeld wanneer uw saldo laag is of bij de activering van uw noodkrediet, enz. (Als u geen toegang hebt tot internet, kunt u contact met ons opnemen op 078/15.78.01 om samen uw meldingen in te stellen).
- Live informatie over de status van uw meter en uw beschikbare saldo via het gratis nummer 0800/92.424 (24/7 bereikbaar)
- Toegang tot uw beschikbare saldo direct op uw meter. Houd er rekening mee dat uw saldo elke ochtend wordt bijgewerkt en dat de informatie op uw meter dus niet onmiddellijk wordt geactualiseerd. Om u te helpen, geeft de code 94.32.2 1 op uw meter de datum en tijd van de laatste update van uw gegevens aan..
De bestaande “fysieke” oplaadpunten (deelnemende handelaars, ORES-kantoren of bepaalde OCMW's) blijven beschikbaar. U hebt dan de laatste 13 cijfers nodig van de EAN-code van de energie die u wenst te herladen.
- Meter voor elektriciteit: er verschijnt een pijl boven het €-symbool wanneer de vooruitbetalingsfunctie is geactiveerd.
- Meter voor aardgas: het €-symbool verschijnt wanneer de vooruitbetalingsfunctie is geactiveerd.
Ja, net zoals de digitale meter voor elektriciteit stuurt deze uw meterstanden automatisch (één keer per dag) door naar ORES en maakt het mogelijk om op te laden via de beheersruimte voor vooruitbetalingen.
Andere
Ja. Maar als u de installatie van zo’n meter weigert en geen contact opneemt met uw leverancier voor een schikking, dan kan deze naar de Vrederechter stappen om uw energielevering te laten afsluiten. Als de installatie van de meter met voorafbetalingsfunctie door de Vrederechter is opgelegd, moet de klant aan ORES toegang geven tot zijn meter. Als de Vrederechter beslist om uw energie te laten afsluiten, dient u te betalen voor de heraansluiting (€ 500).
ORES vervangt momenteel in het volledige ORES-gebied meters met voorafbetalingsfunctie door digitale meters met voorafbetalingsfunctie. Als ook bij u zo’n metervervanging nodig is, ontvangt u van ORES een brief met de datum voor een afspraak. Tegen eind 2025 moeten alle meters vervangen zijn.