Mijn energiefactuur begrijpen
Vraagt u zich af wat er op uw elektriciteits- of gasfactuur staat en wat dat betekent?
Wij zorgen ervoor dat alles voor u heel eenvoudig wordt.

Hoe wordt mijn factuur uitgesplitst
Uw energieleverancier stelt uw energiefactuur op en verstuurt ze naar u. U betaalt ze ook aan hem. Hij zorgt er dan voor dat uw betaling wordt verdeeld over alle betrokken partijen.
Welk deel van uw factuur gaat naar welke partij? (op basis van de uitsplitsing van facturen in 2025)
In detail
We gaan uit van een gezin dat over heel 2025 € 1.200 uitgeeft voor elektriciteit (totale gemiddelde uitgaven van een gezin, dus inclusief alle maandelijkse facturen en de regularisatiefactuur).
|
|
Aandeel (%) |
Bedrag (€) |
|
Energie: Kosten van het elektriciteitsverbruik via de leverancier.
|
47 % |
557 € |
|
Transport: Vervoer van elektriciteit via het hoogspanningsnet dat door Elia wordt beheerd.
|
8 % |
98 € |
|
Distributie: Lokaal vervoer van elektriciteit tot bij de verbruikers via het distributienet (ORES).
|
25 % |
303 € |
|
Belastingen & btw: Verplichte bijdragen opgelegd door de (federale en gewestelijke) overheden. |
20 %
|
242 €
|
|
|
|
Totaal 1.200 € |
* Afgeronde berekening van een jaarlijkse facturatie van € 1.200 voor een huishoudelijke klant met tweevoudig uurtarief en een verbruik van 1.583 kWh tijdens piekuren en 1.900 kWh tijdens daluren (totaal 3.483 kWh).
Mijn maandelijkse factuur en mijn regularisatiefactuur

U ontvangt elke maand een factuur die is gebaseerd op een raming van uw verbruik. Na een jaar ontvangt u een regularisatiefactuur voor uw verbruik van het afgelopen jaar. Deze factuur is gebaseerd op een opname van uw meterstanden. Ze houdt dus rekening met uw reële verbruik en met de bedragen die u hebt betaald voor uw maandelijkse facturen.
Wist u dit?
Als u over een digitale meter beschikt, kunt u uw leverancier vragen om u maandelijks een factuur voor uw reële verbruik te sturen.
Vragen in verband met het onderwerp

De facturen voor elektriciteit en aardgas bevatten een post “netkosten” of “transport- en distributietarieven”. Deze omvat verschillende elementen:
- de netkost van het transport (voor elektriciteit)
- de kost van het Belgisch energiebeleid (federale bijdrage en strategische reserve)
- de steun aan hernieuwbare productie in België (offshore windenergie - aansluiting en groene certificaten - en groene certificaten m.b.t. fotovoltaïsche productie - Solwatt-plan)
- de taksen en heffingen
- de openbare dienstverplichtingen (ODV): installatie en beheer van de budgetmeters voor gezinnen met betaalmoeilijkheden, sociale levering
- de openbare dienstverplichtingen (ODV) inzake gemeentelijke openbare verlichting
- de netheffingen en steun aan groene energie
- het beheer van het distributienet
- de inkomstenbelasting
- het storten van dividend aan de aandeelhouders
De elektriciteit en het aardgas geraken bij u via een distributienet. Dankzij het distributietarief kan de netbeheerder (zoals ORES) verschillende missies op dit net verzekeren zoals:
- de installatie, het onderhoud en het herstellen van elektrische kabels (boven- en ondergronds) die de elektriciteit tot aan de meter van de woningen brengt, maar ook de installatie van elektriciteitscabines die het mogelijk maken de wijken of industriezones van elektriciteit te voorzien
- de aansluitingen op het net
- het plaatsen van meters voor elektriciteit en/of aardgas
- de opname van de meterstand en de verwerking van gegevens
- het herstellen en het onderhoud van de gemeentelijke openbare verlichting
Het is uw energieleverancier die uw tussentijdse factuur of regularisatiefactuur opstelt. Deze kan u dus informatie geven over de inhoud ervan. Wanneer u na controle vaststelt dat er een fout op uw factuur staat, kunt u deze op verschillende manier betwisten:
- via contact met uw energieleverancier
- via het standaard klachtenformulier, dat door de energieleverancier op zijn website ter beschikking gesteld wordt
- via een aangetekende brief naar uw energieleverancier
In elk geval niet vergeten het deel van de factuur dat u betwist te vermelden en de redenen waarom. De leverancier heeft dan een periode van 10 werkdagen om u te laten weten of de klacht gerechtvaardigd is of niet en of de klacht diepgaander onderzocht dient te worden.
Ontdek alle informatie over de geschillen en klachten hier.






