Alles wat u moet weten over de digitale meter

Met de komst van zonnepanelen, elektrische mobiliteit en dergelijke verandert het netgebruik. Om de energievoorziening te kunnen blijven garanderen, moeten we onze netwerken moderniseren en investeren in meters van de nieuwe generatie.


De digitale meter is een sleutelinstrument voor een succesvolle energietransitie. Dit moderne, verbonden systeem bevordert het beheer van uw verbruik, energie-efficiëntie, de productie van hernieuwbare energie en de veiligheid van het elektriciteitsnet.

Hoe werkt de digitale meter?

 

Raadpleeg onze informatieve brochures over de elektriciteitsmeter (éénfasig of driefasig).

De digitale meter maakt het mogelijk om:

uw verbruiks- en injectiemeterstanden automatisch door te sturen. 

uw verbruik nauwkeurig op te volgen:

  • via het scherm van de meter dat 4 meterstanden in real time weergeeft;
  • via de klantenruimte myORES: bekijk uw gegevens van de vorige dag, vergelijk uw profiel met dat van andere gebruikers en ontvang verbruikswaarschuwingen;
  • door slimme toepassingen aan te sluiten op de klantpoort. Zo kunt u het verbruik van uw elektrische toestellen in real time opvolgen.

vanop afstand handelingen uit te voeren zoals het veranderen van energieleverancier, de overstap van éénvoudig naar tweevoudig tarief, het openen/sluiten van de meter, het activeren/deactiveren van de klantpoort en van de voorafbetaling, verhuisformaliteiten. U kunt ook uw stappen voor voorafbetaling vereenvoudigen door uw meter online op te laden of uw saldo te raadplegen.

uw geïnjecteerde energie te verkopen aan een leverancier. U kunt ook deelnemen aan energiedeelinitiatieven en zo bijdragen aan een efficiënt gebruik van hulpbronnen.

de netspanning in uw straat te analyseren. Zo kan de staat van het net worden vastgesteld en kunnen prioritaire investeringen worden geïdentificeerd, onder andere om problemen met omvormers die uitschakelen te voorkomen.

Gratis digitale meter

ORES rolt de digitale meter uit in heel Wallonië tegen eind 2029. U wordt per post gecontacteerd om de installatiedatum mee te delen. De installatie van de meter en de toebehoren (kasje en onderbreekbare aansluiting) is volledig gratis.

Hoe kan ik mijn meterstanden bekijken?

Er zijn twee manieren om toegang te krijgen tot uw meterstanden:

Met de digitale meter worden uw meterstanden van de vorige dag dagelijks naar ORES gestuurd en automatisch eenmaal per jaar naar uw leverancier verzonden.

Vragen in verband met dit onderwerp

question-mark

Ja. U kunt het vervangen van uw meter aanvragen via dit onlineformulier.

Om het in- of uit dienst nemen van bestaande meters te plannen, contacteert u ons op het nummer 078/15.78.01.

Om een afspraak in het kader van werken te plannen of te verplaatsen, neemt u rechtstreeks contact op met uw klantenadviseur of belt u het nummer 078/15.78.01.

Digitale meters worden geïnstalleerd om verscheidene belangrijke doelstellingen te bereiken:

  • Voldoen aan uw behoeften: een digitale meter is een concreet instrument dat u helpt om uw energieverbruik in de hand te houden. Hij maakt nieuwe diensten mogelijk, zoals de opname van de meterstanden op afstand, het activeren/deactiveren van de klantenportaal, voorafbetalen op afstand en raadplegen van de myORES klantenzone, waar u onder andere uw verbruiksgegevens terugvindt.
  • De energietransitie mogelijk maken: Er komen steeds meer systemen waarmee klanten zelf energie opwekken (onder andere met zonnepanelen), elektrische mobiliteit komt op gang, het aantal warmtepompen stijgt, … Kortom, de manier waarop wij het elektriciteitsnet gebruiken, verandert. Om de energiebevoorrading veilig te stellen, moet het netwerk gemoderniseerd worden en moeten we investeren in meters van een nieuwe generatie. De digitale meter geeft u een duidelijker en dynamischer beeld van uw verbruik (dankzij een portal waarop u uw verbruik raadpleegt). Daardoor kunt u sneller reageren op allerlei situaties in verband met uw energie, verbetert uw energiegebruik en verbruikt u minder. Digitale meters kunnen u ook helpen om actief deel te nemen aan de markt van de energieflexibiliteit en de community’s voor hernieuwbare energie. Uw specifieke verbruiksprofiel en uw energieproductie en -opslag stellen de leveranciers in staat om u nieuwe diensten aan te bieden en u te begeleiden om een actieve rol te spelen in de energietransitie.
  • Voldoen aan verschillende wettelijke verplichtingen in verband met de installatie van digitale meters. Alle informatie hierover vindt u op de website van CWAPE en in het decreet van 19.07.2018.

Net als alle elektrische uitrustingen die aanwezig zijn op het netwerk van ORES moet de digitale meter aan de geldende veiligheids- en betrouwbaarheidsnormen beantwoorden. In het begin zal de digitale meter uw meterstanden niet automatisch meedelen. Van zodra deze functionaliteit wordt geactiveerd, worden de verbruiksgegevens en de hoeveelheid energie die in het netwerk worden geïnjecteerd één keer per dag naar ORES verstuurd. Dit verzenden gebeurt via een NB-IoT-verbinding.

De ontvangen gegevens worden enkel gebruikt in het kader van onze missies als netbeheerder. Naast u komen enkel de volgende personen in contact met uw gegevens:

  • ORES
  • uw energieleverancier (enkel voor het gedeelte dat strikt gelinkt is aan de facturatie)

Wat verandert er met de digitale meter bij het gebruik van uw persoonlijke gegevens:

  • uw dagelijkse meterstanden worden gebruikt bij het berekenen en bevestigen van uw verbruik om deze jaarlijks ter beschikking te stellen van uw energieleverancier en dit volgens het besluit van de Waalse regering van 18 juli 2018 inzake de digitale meters en het Besluit van de Waalse regering van 3 maart 2014. Deze gegevens worden zolang als nodig bewaard voor het nakomen van deze verplichtingen.
  • als u hierom vraagt bij uw energieleverancier, kunnen uw intra-dagelijkse meterstanden (per kwartier voor elektriciteit) gebruikt worden voor de validatie van uw verbruik. Deze gegevens worden dan dagelijks ter beschikking gesteld aan uw leverancier.
  • uw intra-dagelijkse meterstanden (per kwartier voor elektriciteit en per uur voor aardgas) kunnen op uw verzoek naar ons worden verzonden zodat ze beschikbaar zijn in uw klantenzone (via uw myORES klantenzone). Deze gegevens worden bewaard zolang u ze nodig hebt, tot een door ORES vastgestelde maximumduur.
  • informatie over de energiekwaliteit binnen één dag (bv. spanningskwaliteit, belastingcurve, alarm bij fase- en voedingsverlies, enz., waarbij de granulariteit van de data tot gegevens per kwartuur kan gaan) mag aan ons uitsluitend worden doorgegeven in het kader van onze opdrachten voor analyse, remediëring van problemen en verbetering van de dienstverlening op het laagspanningsnet. Deze gegevens worden gedurende een beperkte tijd bewaard, die afhankelijk is van elke opdracht. Deze opdrachten maken deel uit van onze wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of vloeien voort uit het technisch reglement en hebben tot doel om onze klanten een kwaliteitsvolle dienstverlening te bieden.
  • de voorafbetalingsfunctie kan op afstand worden in- en uitgeschakeld voor zover hiervoor een wettelijke grondslag bestaat (onder andere naleving van de wettelijke bepalingen inzake het afsluiten energieleveringen)

Met wie delen wij uw informatie:

  • de meters worden bediend door onze dienstenpartner IBM, die belast is met de missie ons voormelde gegevens te bezorgen. Uw identiteit wordt niet bekend gemaakt aan hem. Enkel ORES kan het verband leggen tussen de verbruiksgegevens en uw toegangspunt.
  • de myORES klantenzone (voor het deel van de toegang tot uw intra-day indexen onder voorbehoud van uw toestemming) wordt beheerd door onze serviceprovider OPINUM. OPINUM past dezelfde regels voor gegevensbescherming toe als ORES.
  • hebt u vragen over de Algemene Verordening Gegevensbescherming of wilt u meer weten over hoe ORES uw gegevens verzamelt en verwerkt, raadpleeg dan de pagina  “Persoonlijke levenssfeer”.

ORES betaalt de vervanging van uw meter door een slimme meter en de bijbehorende accessoires (25D60 box en onderbreekbare terminal).

Zodra u contact gehad hebt met een klantenadviseur van ORES kunt u uw dossier opvolgen dankzij onze onlinetool.

Dankzij de digitale meter worden uw verbruiksgegevens elke 15 minuten (elk kwartier) geregistreerd. Deze gegevens worden eenmaal per dag doorgestuurd naar de energieleverancier, zodat u toegang krijgt tot nieuwe diensten zoals het dynamisch contract of energiedeling.

Verwante onderwerpen