Alles wat u moet weten over digitale meters

Een digitale meter meet de hoeveelheid energie die u verbruikt en, als u energie produceert, de hoeveelheid die u in het net injecteert. Hij geeft uw meterstanden door en biedt u een aantal diensten op afstand: de meter openen, van leverancier of tarief veranderen, enz.

2023 06 14 ORES Installation Compteur 104 Web

Welke voordelen biedt de digitale meter?

  1. hij geeft automatisch uw meterstanden van verbruik en injectie door;
  2. hij stelt u in staat uw meterstanden nauwkeurig op te volgen via:
    • het scherm dat in real time 4 meterstanden toont;
    • de myORES klantenzone om uw gegevens van de vorige dag te raadplegen, uw profiel met andere verbruikers te vergelijken of verbruikswaarschuwingen te ontvangen;
    • de klantpoort waarop u uw slimme apps kunt aansluiten om in real time het verbruik van uw elektrische toestellen op te volgen.
  1. hij maakt het u makkelijker met functies op afstand: bij verhuizing, wanneer u van leverancier verandert, bij omschakelen tussen enkelvoudig en tweevoudig uurtarief, openen/sluiten van de meter, activeren/deactiveren van de klantpoort of van voorafbetaling, enz.;
  2. hij vereenvoudigt de voorafbetalingsfunctie, bijvoorbeeld wanneer u uw meter oplaadt of online uw saldo raadpleegt;
  3. hij biedt u de mogelijkheid de stroom die u in het net injecteert te verkopen aan een leverancier of aan deelnemers van energiedelen;
  4. hij stelt ons in staat om de netspanning in uw straat te analyseren.

Hoe werkt een digitale meter?

Ontdek er alles over in deze video!

Hoe raadpleeg ik mijn meterstanden?

U hebt op twee manieren toegang tot uw verbruiksgegevens:

  1. op het scherm van uw digitale meter. Bekijk onze brochures met uitleg over de elektriciteitsmeter (enkelfasige of driefasige) en de gasmeter
  2. in uw myORES klantenzone

De digitale meter verstuurt automatisch uw meterstanden elke dag naar ORES en één keer per jaar naar uw energieleverancier.

Vragen in verband met dit onderwerp

question-mark

Om het in- of uit dienst nemen van bestaande meters te plannen, contacteert u ons op het nummer 078/15.78.01.

Om een afspraak in het kader van werken te plannen of te verplaatsen, neemt u rechtstreeks contact op met uw klantenadviseur of belt u het nummer 078/15.78.01.

Digitale meters worden geïnstalleerd om verscheidene belangrijke doelstellingen te bereiken:

  • Voldoen aan uw behoeften: een digitale meter is een concreet instrument dat u helpt om uw energieverbruik in de hand te houden. Hij maakt nieuwe diensten mogelijk, zoals de opname van de meterstanden op afstand, het activeren/deactiveren van de klantenportaal, voorafbetalen op afstand en raadplegen van de myORES klantenzone, waar u onder andere uw verbruiksgegevens terugvindt.
  • De energietransitie mogelijk maken: Er komen steeds meer systemen waarmee klanten zelf energie opwekken (onder andere met zonnepanelen), elektrische mobiliteit komt op gang, het aantal warmtepompen stijgt, … Kortom, de manier waarop wij het elektriciteitsnet gebruiken, verandert. Om de energiebevoorrading veilig te stellen, moet het netwerk gemoderniseerd worden en moeten we investeren in meters van een nieuwe generatie. De digitale meter geeft u een duidelijker en dynamischer beeld van uw verbruik (dankzij een portal waarop u uw verbruik raadpleegt). Daardoor kunt u sneller reageren op allerlei situaties in verband met uw energie, verbetert uw energiegebruik en verbruikt u minder. Digitale meters kunnen u ook helpen om actief deel te nemen aan de markt van de energieflexibiliteit en de community’s voor hernieuwbare energie. Uw specifieke verbruiksprofiel en uw energieproductie en -opslag stellen de leveranciers in staat om u nieuwe diensten aan te bieden en u te begeleiden om een actieve rol te spelen in de energietransitie.
  • Voldoen aan verschillende wettelijke verplichtingen in verband met de installatie van digitale meters. Alle informatie hierover vindt u op de website van CWAPE en in het decreet van 19.07.2018.

Net als alle elektrische uitrustingen die aanwezig zijn op het netwerk van ORES moet de digitale meter aan de geldende veiligheids- en betrouwbaarheidsnormen beantwoorden. In het begin zal de digitale meter uw meterstanden niet automatisch meedelen. Van zodra deze functionaliteit wordt geactiveerd, worden de verbruiksgegevens en de hoeveelheid energie die in het netwerk worden geïnjecteerd één keer per dag naar ORES verstuurd. Dit verzenden gebeurt via een NB-IoT-verbinding.

De ontvangen gegevens worden enkel gebruikt in het kader van onze missies als netbeheerder. Naast u komen enkel de volgende personen in contact met uw gegevens:

  • ORES
  • uw energieleverancier (enkel voor het gedeelte dat strikt gelinkt is aan de facturatie)

Wat verandert er met de digitale meter bij het gebruik van uw persoonlijke gegevens:

  • uw dagelijkse meterstanden worden gebruikt bij het berekenen en bevestigen van uw verbruik om deze jaarlijks ter beschikking te stellen van uw energieleverancier en dit volgens het besluit van de Waalse regering van 18 juli 2018 inzake de digitale meters en het Besluit van de Waalse regering van 3 maart 2014. Deze gegevens worden zolang als nodig bewaard voor het nakomen van deze verplichtingen.
  • uw intra-dagelijkse meterstanden (per kwartier voor elektriciteit en per uur voor aardgas) kunnen op uw verzoek naar ons worden verzonden zodat ze beschikbaar zijn in uw klantenzone (via uw myORES klantenzone). Deze gegevens worden bewaard zolang u ze nodig hebt, tot een door ORES vastgestelde maximumduur.
  • informatie over de energiekwaliteit binnen één dag (bv. spanningskwaliteit, belastingcurve, alarm bij fase- en voedingsverlies, enz., waarbij de granulariteit van de data tot gegevens per kwartuur kan gaan) mag aan ons uitsluitend worden doorgegeven in het kader van onze opdrachten voor analyse, remediëring van problemen en verbetering van de dienstverlening op het laagspanningsnet. Deze gegevens worden gedurende een beperkte tijd bewaard, die afhankelijk is van elke opdracht. Deze opdrachten maken deel uit van onze wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of vloeien voort uit het technisch reglement en hebben tot doel om onze klanten een kwaliteitsvolle dienstverlening te bieden.
  • de voorafbetalingsfunctie kan op afstand worden in- en uitgeschakeld voor zover hiervoor een wettelijke grondslag bestaat (onder andere naleving van de wettelijke bepalingen inzake het afsluiten energieleveringen)

Met wie delen wij uw informatie:

  • de meters worden bediend door onze dienstenpartner IBM, die belast is met de missie ons voormelde gegevens te bezorgen. Uw identiteit wordt niet bekend gemaakt aan hem. Enkel ORES kan het verband leggen tussen de verbruiksgegevens en uw toegangspunt.
  • de myORES klantenzone (voor het deel van de toegang tot uw intra-day indexen onder voorbehoud van uw toestemming) wordt beheerd door onze serviceprovider OPINUM. OPINUM past dezelfde regels voor gegevensbescherming toe als ORES.
  • hebt u vragen over de Algemene Verordening Gegevensbescherming of wilt u meer weten over hoe ORES uw gegevens verzamelt en verwerkt, raadpleeg dan de pagina  “Persoonlijke levenssfeer”.

Verwante onderwerpen