Digitale meter met voorafbetalingsfunctie

Wanneer de voorafbetalingsfunctie van uw digitale meter geactiveerd is, betaalt u uw elektriciteit en/of aardgas vóór u die verbruikt. Dit biedt u de mogelijkheid uw verbruik te beheren, zodat u niet voor verrassingen staat als u uw afrekeningsfactuur ontvangt.

Hoe ziet u uw beschikbaar saldo?

  • online: Via uw zone voor het beheer van voorafbetalingen raadpleegt u uw saldo en voert u een nieuwe betaling uit. Hou uw gebruikersnaam en wachtwoord bij de hand die u via e-mail of met de post hebt ontvangen. Hiermee bent u snel ingelogd.

    Bent u uw wachtwoord of gebruikersnaam vergeten? U kunt ze opvragen via het startscherm van de zone voor het beheer van voorafbetalingen.

  • telefonisch: Zoek de EAN-code op van de energie die u wilt raadplegen, noteer de laatste 13 cijfers ervan en bel het gratis nummer 0800/92.424 (24 u/dag en 7 dagen/week beschikbaar). U krijgt op die manier ook toegang tot andere informatie, zoals de datum van uw laatste oplaadbeurt en het opgeladen bedrag, de status van uw meter (afgesloten / met vermogensbegrenzing) of de stand van uw schuld.

    U vindt de EAN-code op de facturen van uw leverancier en op sommige documenten die u van ORES ontvangt.

  • op de meter: Raadpleeg de code rechtstreeks op het scherm van de meter. Het saldo wordt elke ochtend bijgewerkt met de gegevens van de vorige dag. Bij een elektriciteitsmeter drukt u verscheidene keren op de bedieningsknop tot de onderstaande codes zichtbaar worden. Bij een gasmeter drukt u op de knop boven het teken € en vervolgens op de knop onder de pijl om deze codes zichtbaar te maken: 
Code

Getoonde informatie

Beschrijving

94.32.2.1

Datum en uur van de laatste update 

Om datum en uur van de volgende informatie te bekijken.

94.32.2 2

Beschikbaar saldo

Om het beschikbaar saldo op de eerder getoonde datum en uur te bekijken.

94.32.2 3 Noodkrediet

Om het beschikbare noodkrediet op de eerder getoonde datum en uur te bekijken. 

Hoe kunt u de voorafbetalingsfunctie laten uitschakelen?

  • u dient dit altijd aan uw leverancier aan te vragen. Vervolgens nemen wij het uitschakelen van de voorafbetalingsfunctie van uw meter op in onze planning. Over het algemeen wordt dit op afstand uitgevoerd.
  • wanneer de voorafbetalingsfunctie uitgeschakeld is, wordt het eventuele saldo dat nog beschikbaar was op uw meter afgetrokken van/toegevoegd aan de volgende factuur van uw leverancier
  • u ontvangt een melding via e-mail of sms wanneer de voorafbetalingsfunctie uitgeschakeld is

Verwante onderwerpen